گفت‎وگو با حسن نجفی کارگردان و فیلم‎نامه‎نویس

نظام برنامه‎ریزی و نظارت در جشنواره آثار، دقیق و مبتنی بر تئوری است

داور بخش هنرهای تصویری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی بیان کرد: من نظام برنامه‎ریزی، نظارت و ارزیابی را در حوزه امور استان‎ها دقیق و مبتنی بر تئوری می‎دانم. کارکردن استان‎ها باری به هر مجلس نیست؛ تفکر و جریانی پشت سر آن است.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی، حسن نجفی درخصوص نظارت و ارزیابی در جشنواره آثار و تولیدات گفت: من نظام برنامه‎ریزی، نظارت و ارزیابی را در حوزه امور استان‎ها دقیق و مبتنی بر تئوری می‎دانم. کارکردن استان‎ها باری به هر مجلس نیست؛ تفکر و جریانی پشت سر آن است. این موضوع به همان اندازه که مفهوم می‎آفریند، افق‎ها را دسترس‎ناپذیر می‎کند و همین نقطه قوت این مجموعه است. هر چه پیش می‎روی افق‎ها کشیده‎تر می‎شود و گام‎های بیشتری طلب می‎کند.

وی در ادامه افزود: وقتی صحبت از فرهنگ می‎شود کارهای انجام شده به دست حقیر است و حوزه هنری جدای از این اصل نیست و امیدوارم نباشد.

نجفی درخصوص تأثیرهای جشنواره آثار و تولیدات بیان کرد: جشنواره‎ها همیشه تاثیرگذار هستند. بالاخره آثار باید در جایی جمع‎بندی و دیده‎بانی شوند. جشنواره همان نظام برنامه‎ریزی و نظارت و ارزیابی است که همیشه در روند کار تأثیر خوبی گذاشته است.

این کارگردان و فیلم‎نامه‎نویس درباره شاخص‎های ارزیابی که در داوری آثار به کار گرفته است، توضیح داد: من چهار اصل را شاخص قرار داده بودم؛ اولی فردیت و صداقت پدید آورنده، دومی مفهومی که در پی بازگویی آن است، سومی شیوه بازگویی و روایت، و چهارم شاخص مخاطب‎شناسی است.

وی در پایان پیشنهاد کرد: نگذارید دلسردی بر شما فایق آید و کاری که می‎کنید بزرگ است. همین!





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره